Прес-центр

19.10.2018

Енергоміст "Україна-ЄС" заслуговує на підтримку польського уряду – аналітики Атлантичної ради

Вивчаючи перспективи реалізації проекту «Енергетичний міст Україна – ЄС», аналітики Атлантичної Ради прийшли до висновку про високий потенціал даного проекту для забезпечення енергетичної безпеки Польщі. Вони також відзначають, що Брюссель, Вашингтон і Київ повинні якнайшвидше обговорити можливість реалізації проекту.

Продовжуючи серію публікацій, присвячених перспективам реалізації проекту «Енергетичний міст Україна – Європейський Союз», аналітики Атлантичної Ради (неурядовий аналітичний центр США), приходять до висновку про високий потенціал даного проекту для забезпечення енергетичної безпеки Польщі. Про це зокрема йдеться в статтях «Стан атомної енергетики України: міжнародний потенціал» і «Роль Польщі в проекті Енергетичний міст і регіональної енергетичної безпеки», опублікованих на сайті Атлантичної ради 9 і 17 жовтня. Автори матеріалів – науковий співробітник Центру з надзвичайних ситуацій і національної безпеки Арізонського державного університету (США) Меліса Херш і генеральний директор Консалтингової групи з ядерної економіки (NECG, США) Едвард Кі також відзначають, що Брюссель, Вашингтон і Київ повинні якнайшвидше обговорити можливість реалізації проекту «Енергетичний міст Україна-ЄС».

«Стан атомної енергетики України: міжнародний потенціал»

З огляду на важливість енергетичної та національної безпеки України для національних інтересів США, Америці та її європейським партнерам слід більш уважно вивчити вигоди й ризики пропозиції Києва по проекту енергомоста.

У своїй суті "Енергетичний міст Україна-ЄС" спирається на проект Європейського банку реконструкції та розвитку з модернізації українських мереж передачі електроенергії для її подальшої синхронізації з європейською енергосистемою ENTSO-E. Україна має потенціал для підключення до мереж Євросоюзу та його ринку електроенергії, вона може стати надійним експортером електроенергії для Європи.

Енергоміст дозволить забезпечити постачання електроенергії з Хмельницької АЕС до Польщі по наявних лініях електропередач, що допомогло б знизити залежність Європи від Росії в енергетичній сфері. На додаток до об'єднання газових мереж, "Енергетичний міст Україна-ЄС" являє собою ще одну можливість посилити зв'язки ЄС і України у сфері електричної енергії.

Найважливішою частиною концепції, на якій базується проект енергомоста, є модернізація і розширення можливостей атомної енергетики України. В ідеалі Україна хотіла б, щоб у проекті "Енергетичний міст Україна-ЄС" брали участь американські та європейські інвестори, але вони поки не поспішають. У той же час інтерес до розвитку атомної енергетики України проявляє Китай.

Національна ядерна корпорація Китаю і China Guangdong Nuclear Power Co розглядає можливість виходу на український ринок, ймовірно переслідуючи при цьому і зовнішньополітичні інтереси. В цьому випадку Китай може діяти за аналогією з Росією, використовуючи співпрацю в атомній енергетиці для побудови довгострокового зовнішньополітичного впливу.

Ще у 2016 році китайська China National Nuclear Power підтвердила свою зацікавленість у добудові третього і четвертого енергоблоків ХАЕС.

Зовсім нещодавно Китай заявив про свою готовність викупити частку РФ в проекті з будівництва в Україні заводу з виробництва ядерного палива. Поки рішень прийнято не було, але логічно припустити, що Китай буде продовжувати шукати варіанти участі в довгострокових проектах в українській атомній енергетиці.

Вашингтон і Брюссель повинні звернути увагу на ці події. Україні ж слід ретельно вивчити будь-які запропоновані Китаєм інвестиції в довгострокові критично важливі інфраструктурні проекти та розглянути потенційні ризики, пов'язані з виникненням енергетичної залежності від Китаю, яка може прийти на зміну залежності від Росії.

Брюссель, Вашингтон і Київ повинні обговорити плюси й мінуси проекту "Енергетичний міст Україна-ЄС" у найкоротший час.

«Роль Польщі в проекті Енергетичний міст і регіональної енергетичної безпеки»

Побоювання Польщі щодо російських військових і гібридних загроз призвели до того, що 9-а найбільша економіка Європи підвищила свої витрати на оборону. На цьому тлі посилився зв'язок між Варшавою і Вашингтоном в оборонних питаннях. Однак Польща залишається вразливою для Росії в економіці та енергетиці. Угода про постачання до Польщі американського скрапленого газу є, як символічним, так і необхідним, але недостатнім рішенням для забезпечення енергетичної безпеки Польщі. Для того, щоб відповідати заявленій ролі інфраструктурного та енергетичного центру безпеки, Польщі необхідно враховувати вигоди, які їй надає концепція енергетичного моста з Україною.

«Енергетичний міст Україна-ЄС» пропонує досить переконливий стратегічно безпрограшний сценарій, що дозволяє розглядати регіональні та трансатлантичні короткострокові і довгострокові вигоди для енергетичної безпеки Польщі, України, Центральної та Східної Європи, а також країн Балтії. Однак реалізація проекту прямо залежить від згоди Польщі на участь в модернізації лінії електропередач і в продажу електроенергії з використанням наявної лінії електропередач між Україною і Польщею, що в кінцевому підсумку сприятиме добудові двох енергоблоків ХАЕС.

Участь в проекті відкриває перед Польщею можливість стати важливим фактором забезпечення стабільності й розвитку України, що одночасно буде сприяти зміцненню її власної стабільності. Політична підтримка енергомоста з боку Польщі має важливе значення для проекту, вона підтвердить прихильність Варшави до регіональної енергетичної безпеки, а також посилить її вагу у відносинах з НАТО і США. Крім того, така підтримка сприяла б вирішенню цілої низки завдань, що стоять перед Польщею у сфері енергетичної та економічної безпеки, а також зміцнила б позиції країни в протистоянні гібридним загрозам. Реалізація проекту «Енергетичний міст Украна-ЄС» – це і вирішення проблеми дефіциту електроенергії в Польщі.

Хоча постачання скрапленого газу американського і норвезького походження можуть розглядатися як більш важливий стратегічний проект для Польщі, атомна генерація є чистим, конкурентоспроможним і надійним джерелом електроенергії, який допоможе забезпечити енергетичну безпеку Польщі та прискорить скорочення викидів вуглекислого газу в електроенергетиці. І хоча Польща розглядає кілька варіантів з будівництва власних атомних електростанцій для диверсифікації джерел електроенергії, всі вони поки не просунулися вперед. Політичні та економічні перешкоди на шляху створення власної атомної генерації з нуля в Польщі (або в будь-якій країні) дуже великі.

Перший етап реалізації проекту енергомоста дає Польщі можливість швидко додати надійну і чисту атомну електроенергію до свого енергобалансу. Пізніші етапи проекту дозволяють Польщі взяти участь у фінансуванні добудови третього і четвертого блоків ХАЕС і відкривають можливість стати їх співвласником. При цьому Польща зможе не тільки задовольнити власні потреби у чистій електроенергії, а й продавати надлишки електроенергії в країни Балтії, що повністю відповідає її прагненням до регіонального лідерства у сфері забезпечення енергетичної безпеки. Енергетичний міст знизить залежність Польщі від російського газу і вугілля.

Зараз у Польщі зацікавленість в проекті «Енергетичний міст Україна-ЄС» проявляє приватний бізнес, в першу чергу Polenergia International – дочірня компанія приватного холдингу Kulcyzk International S.ar.l. (Люксембург). Polenergia International очікує, що Кабінет міністрів України оголосить тендер на реалізацію проекту в форматі державно-приватного партнерства. Для реалізації проекту вже створено консорціум, в який крім Polenergia International S.ar.l. увійшли Westinghouse Electric Sweden AB і EDF Trading Limited.

Однак проект вимагає підтримки з боку польського уряду, чого досі не відбулося. Польщі слід дотримуватися довгострокової стратегії, в якій вона може грати одну з ключових ролей щодо забезпечення енергетичної безпеки України та підтримки трансатлантичної безпеки. Що ще більш важливо, проект «Енергетичний міст Україна-ЄС» економічно вигідний власне і для самої Польщі.

Частина перша:

Американські аналітики оцінили роль «Енергетичного моста Україна – ЄС» для безпеки України

Повний текст статей читайте на сайті Атлантичної ради:

Ukraine’s Nuclear State of Play: The International Dimension

Poland’s Role in Energy Bridge and Regional Energy Security

УНІАН

 




Нефінансовий звіт НАЕК «Енергоатом» за 2017 рік

Повідом про корупцію